Zoekwoorden Onderzoek

Zoekwoorden Onderzoek

16/03/2021 0 Door Be Double You

Wat is een Zoekwoorden Onderzoek?

Een zoekwoordonderzoek is een onderzoek naar zoektermen die jouw doelgroep gebruikt in zoekmachines om producten of diensten te vinden die jij te bieden hebt. Zo krijg je inzicht in relevante keywords voor jouw branche. Keyword research is dé basis van een effectieve SEO-strategie.

Waarom Zoekwoorden Onderzoek?

Je kunt vast zelf een boel woorden verzinnen die betrekking hebben op jouw branche, maar zijn dat ook termen die jouw doelgroep gebruikt bij een zoekopdracht? Veel bedrijven gebruiken vakjargon, maar bij zoekopdrachten zal er over het algemeen in Jip en Janneke taal gezocht worden.

Door een zoekwoord analyse uit te voeren, krijg je inzicht in de behoefte van jouw doelgroep. Onderzoek is dus nodig om in te kunnen springen op de vraag van jouw potentiële klanten. Kortom, het is een kwestie van vraag en aanbod.

Hoe doe je Zoekwoorden Onderzoek?

Je begint je research met een brainstormsessie. Maak een lijst van basistermen die van toepassing zijn op producten en/of diensten die jij aanbiedt en waar je op gevonden wilt worden. In het geval van Be Double You zouden dat bijvoorbeeld termen kunnen zijn als ‘SEO‘, ‘zoekwoordonderzoek’ en ‘SEO teksten‘.

Wanneer je een lijstje met basistermen hebt gemaakt, kun je gebruik maken van verschillende online keyword tools. De Google zoekwoordplanner is een tool die gratis te gebruiken is, maar je krijgt geen exact zoekvolume (tenzij je actief adverteert). De zoekwoorden tool van het (beperkt) gratis Ubersuggest of Semrush geeft meer specifieke gegevens.

Google Zoekwoordplanner

Nu je een lijstje woorden hebt gemaakt, kun je deze termen invoeren in een keyword tool. We gaan hier de Google zoekwoordplanner gebruiken. Je hebt wel een Ads account nodig, deze kun je deze gratis aanmaken.

Zoekwoorden Onderzoek met Google Zoekwoordplanner

Kies voor ‘Nieuwe zoekwoorden ontdekken’. Om een overzichtelijk beeld te krijgen, is het verstandig elk woord apart in te voeren. Zo krijg je alleen resultaten die betrekking hebben op die ene term. Als voorbeeld voer ik het woord zoekwoordonderzoek in en klik op ‘resultaten ophalen’.

Google zoekwoordplanner resultaten

De resultaten geven een indicatie van het zoekvolume op de term ‘zoekwoordonderzoek’. In dit geval 100 tot 1000 zoekopdrachten per maand. Tevens wordt er een overzicht van gerelateerde zoekopdrachten gegeven. Wanneer je actief adverteert met Google Ads, worden de zoekvolumes per maand specifieker weergegeven.

Zoekwoord resultaten Google Keywordplanner
Bij de suggesties voor zoekwoorden is gelijk te zien dat er vaker gezocht wordt op zoekwoorden onderzoek. Noteer alle suggesties die voor jou relevant zijn. Vervolgens kun je deze ook nog eens in de zoekwoordplanner gooien om te kijken of er meer suggesties naar boven komen. Op deze manier kun je een mooie lijst samenstellen met relevante keywords.

Google Suggest

Wanneer je een zoekopdracht in Google typt, wordt er automatisch een lijst met suggesties gegeven. Dit zijn combinatietermen die vaak door gebruikers worden ingevoerd bij een zoekopdracht. Dit heet Google Suggest (ook wel Google Autocomplete genoemd).

Google Suggest is een ideale aanvulling op je onderzoek. Ik neem als voorbeeld de term ‘zoekwoorden’. Google geeft nu automatisch een lijst met suggesties. Noteer welke zoektermen relevant voor jou zijn.

Google Suggest

Om nog meer zoekwoord ideeën te krijgen, kun je proberen combinaties te maken. Het is het handigst om gewoon het alfabet af te werken. Zet eerst een ‘a’ achter je zoekwoord en kijk of er combinaties gegeven worden die voor jou belangrijk kunnen zijn. Vervolgens zet je een ‘b’ achter het woord etc. Zo kun je je lijstje aardig uitbreiden met belangrijke zoekwoorden en zoekwoordcombinaties.

Google SuggestGoogle Suggest

Daarnaast geeft Google onderaan de pagina met zoekresultaten ook nog een lijstje gerelateerde zoekopdrachten. Wie weet staan hier ook nog relevante termen voor je tussen, dus neem deze mee in je onderzoek.

Google Gerelateerde zoekopdrachten

Soorten Zoekwoorden

In basis zijn er 3 verschillende soorten zoektermen te onderscheiden. Het verschil zit ‘em in de lengte. Hoe langer een zoekterm, hoe specifieker de zoekopdracht.

Short Tail Keywords

Short tail zoekwoorden zijn korte termen welke uit één woord bestaan. Het zijn termen met een super hoog zoekvolume maar wel heel algemeen. We noemen dit ook wel brede zoektermen. Wanneer je bezig gaat met website optimalisatie moet je niet denken dat je met deze termen hoger in Google komt. De zoekvolumes zijn dan wel heel hoog maar dat geldt ook de concurrentie. De websites die in de zoekresultaten van Google weergegeven worden, bestaan waarschijnlijk al een stuk langer en hebben al een boel relevante content geplaatst.

Stel, je hebt een webshop in sportschoenen. Het zoekwoord ‘sportschoenen’ heeft een gemiddeld zoekvolume van 12.100 per maand. Natuurlijk zou het geweldig zijn dat jouw website op de eerste pagina van de zoekresultaten wordt weergegeven met dit zoekwoord, maar is dat een reële verwachting? De concurrentie is moordend hoog en de kans dat je daar tussenkomt klein.

Hoe relevant is zo’n algemene zoekterm eigenlijk. Wanneer mensen zoeken op ‘sportschoenen’, wat willen ze dan? Is de intentie om daadwerkelijk sportschoenen te kopen? Misschien is het een scholier die een werkstuk over sportschoenen wil schrijven en informatie zoekt. Hij heeft er dan niets aan om op jouw webshop terecht te komen en zal snel wegklikken.

Een short tail keyword beschrijft in één woord jouw niche en is daarom SEO technisch best belangrijk. Maar om de juiste doelgroep te bereiken, duiken we wat dieper in onze keyword research.

Middle Tail Keywords

Middle tail zoekwoorden bestaan meestal uit 2 of 3 woorden en geven een duidelijker beeld van waar men naar op zoek is. Wanneer er bijvoorbeeld gezocht wordt op ‘sportschoenen heren’, is de zoekopdracht al iets specifieker. Als jij inderdaad heren sportschoenen verkoopt, zou deze zoekterm relevant kunnen zijn. Maar is er daadwerkelijk een koopintentie? Is men op zoek naar voetbalschoenen of hardloopschoenen?

We zoeken dus toch nog even een stapje verder.

Long Tail Keywords

Long tail zoekwoorden bestaan uit 4 of meer woorden. Deze zoektermen zijn erg specifiek en geven een duidelijk beeld van wat de intentie van de zoekopdracht is. Long tail keywords hebben vaak een lager zoekvolume en de concurrentie is ook beduidend lager. De perfecte zoektermen om mee te scoren dus!

Wanneer iemand de zoekopdracht ‘nike fitness schoenen dames’ invoert, is het overduidelijk wat die persoon zoekt. Verkoop jij fitness schoenen voor dames van het merk Nike? Dan is deze zoekterm super relevant voor jou webshop. Er is nog niet direct duidelijk of men deze schoenen daadwerkelijk online wil kopen. Het is dan ook aan jou om, door relevante en duidelijke content op de webpagina, deze persoon over te halen om de gezochte schoenen in jouw webshop te kopen.

Zoekwoorden Onderzoek Uitbesteden

Het is wel duidelijk dat een goede zoekwoord analyse veel tijd kost. Helemaal als je een website hebt met veel verschillende categorieën zoals vaak bij een webshop het geval is. Voor elke categorie zal er een nieuw onderzoek gedaan moeten worden. Waar moet je de tijd vandaan halen als je ook nog gewoon je bedrijf moet runnen?

Gelukkig kun je je zoekwoorden onderzoek uitbesteden. Be Double You voert graag een gedegen zoekwoord analyse voor je uit. Wil jij ook inzicht in het zoekgedrag van jouw doelgroep? Neem dan contact met mij op.

Vond je dit een leuk artikel? Deel het met je vrienden!